Mamy za sobą 1. posiedzenie Parlamentarnego Zespołu do spraw Regulacji Rynku Aptecznego i Produktów Leczniczych. Dyskusja dotyczyła aktualnych regulacji prawnych i kierunków rozwoju rynku aptecznego w Polsce.
Jako cele, które zespół chce wypracować wskazano: wzrost dostępności aptek i systemu usług farmaceutycznych przy jednoczesnym spadku cen leków.
Wiceprzewodniczący Zespołu, poseł Jerzy Meysztowicz, zaproponował by kolejne spotkania zespołu odbywały się w mniejszych grupach np. tylko z przedstawicielami aptek prywatnych lub tylko z przedstawicielami dużych sieci. Miałoby to na celu wysłuchanie wszystkich argumentów danej strony, która będzie mówiła zgodnie, jednym językiem.
Na samym początku spotkania podkreślono, że trzeba poszerzyć działalność aptek, a rola farmaceuty jest ważna i potrzebna. „Zależy nam na tym, żeby apteki mogły więcej zaoferować pacjentom, aby nie były postrzegane tylko jako sprzedawcy leków, ale zmieniły swoją rolę poprzez świadczenie różnych usług na rzecz lokalnych społeczności. Dlatego będziemy proponować kolejne zmiany, aby umożliwić taką działalność aptek. Cieszymy się z tego, jak bardzo mocno rozwinęły się szczepienia w aptekach. Szczepienia przeciwko COVID-19 są realizowane dzięki aptekom. 95 proc. szczepionek zamawiają właśnie apteki. To pokazuje, jaki potencjał tkwi w farmaceutach” – powiedziała Paulina Sosin-Ziarkiewicz, zastępca dyrektora Polityki Lekowej i Farmacji w Ministerstwie Zdrowia.
W trakcie spotkania kilkukrotnie wspominano o ADA. Marcin Wiśniewski, Prezes Związku Aptekarzy Pracodawców Polskich Aptek zadał pytanie o to jaką metodę wybierzemy: “Wspomniał Pan Przewodniczący, że apteka musi być dla pacjenta, a nie dla aptekarza. To jest jasne chyba dla wszystkich. Natomiast pytanie, w jaki sposób ta Apteka dla Pacjenta będzie realizowana. Czy ona będzie realizowana właśnie metodą AdA, czyli apteka prowadzona przez aptekarza, czy metodą ADAŚ, czyli Apteki dla Agresywnej Sieci”.
„Z danych Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego wynika, że bez apteki i punktu aptecznego funkcjonują w Polsce 103 gminy. Bez aptek jest to 329 gmin. Ich liczba w ciągu 10 lat zwiększyła się o 6 – wcześniej były 323, a więc mówimy też o okresie, kiedy nie było Apteki dla aptekarza. Trudno mi uwierzyć osobom, które teraz mówią, że 500 gmin jest pozbawionych aptek, a dwa tygodnie temu była mowa o 400. Zatem przed świętami mieliśmy 2 miliony osób bez apteki, po świętach mamy już 3,5 miliona.” – dodał Prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Marek Tomków.
Więcej o ADA i dostępności aptek w małych miejscowościach:
Prezes NRA przedstawił także autorski projekt NIA: „7 kroków do apteki.” Projekt ten zakłada uproszczenie formalności i stworzenie korzystniejszych warunków prowadzenia aptek, w szczególności poprzez zniesienie barier finansowych i administracyjnych dla farmaceutów chcących rozwijać lokalne placówki.
Z kolei Prezes Częstochowskiej Okręgowej Rady Aptekarskiej Karolina Wotlińska-Pełka odnosząc się do międzynarodowych danych, wskazała na silną pozycję Polski pod względem dostępności aptek i niskich cen leków. Podkreśliła również gotowość środowiska farmaceutycznego do dalszego rozwoju usług i opieki farmaceutycznej, wzorowanych na rozwiązaniach funkcjonujących w innych krajach europejskich.
Głos na spotkaniu zabrał także Paweł Iwaszko, Prezes Stowarzyszenia Opieki Farmaceutycznej Aptekarzy (SOFA). Podkreślił on, że to, co odróżnia sklep z lekami od apteki to farmaceuta. „Pacjenci dokonują złych wyborów, bo po 30 latach bez regulacji myślą, że dobra apteka to jest tam, gdzie jest dużo i tanio. Ale aptekarstwo to nie jest dużo i tanio.” Przedstawił także swój apel podpisany przez 1700 farmaceutów.
Przeciwnicy ADA mają jednak inne zdanie na ten temat.
Szymon Witkowski, główny legislator Pracodawców RP, przypomniał o wadliwym trybie uchylania Apteki dla aptekarza. Precyzując, chodzi o naruszenie zasady trzech czytań. Doszło do wrzutki poselskiej na etapie komisji sejmowych, gdy jeden z posłów zgłosił poprawkę do ustawy regulującej rynek apteczny w ustawie o gwarantowanych przez skarb państwa ubezpieczeniach eksportowych. Sprawą zajmują się właściwe organy, które mają zbadać tę kwestię. W mojej ocenie może być to jedna z największych afer dotyczących procesu legislacyjnego w naszym kraju – zaznaczył Witkowski.
Mariusz Kisiel, prezes Związku Aptek Franczyzowych, podkreślił, że podczas procedowania ustawy AdA i AdA 2.0 zabrakło oceny skutków regulacji. – Tutaj sprawdza się stare przysłowie „mądry Polak po szkodzie”. Dzisiaj jesteśmy mądrzejsi, bo znamy skutki tych regulacji. Obecnie w ich wyniku mamy najszybciej kurczący się rynek apteczny w Europie, zarazem jest on najbardziej przeregulowany. Mamy spadek liczby aptek o 2200, a wydaje się, że ten rok może być rekordowy pod względem liczby zamkniętych aptek – powiedział ekspert.
Przedstawione na 1. spotkaniu stanowiska pokazały, o co rozegra się batalia w czasie kolejnych spotkań. 2. posiedzenie zaplanowane jest za 2 tygodnie.
źródło:
https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/transmisje.xsp?unid=FA7F24140B55F302C1258C4B0044836B#