NIA o wyroku TSUE w sprawie reklamy aptek – 15 punktów do Minister Zdrowia

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał 19 czerwca 2025 r. wyrok, w którym uznał, że Polska naruszyła unijne przepisy wprowadzając całkowity zakaz reklamy aptek. NIA przypomina, że pomimo tego rozstrzygnięcia, w polskim porządku prawnym nadal obowiązują przepisy chroniące niezależność zawodową farmaceutów, a także dobro pacjenta.

Naczelna Izba Aptekarska w odpowiedzi na wyrok, wystosowała pismo do Minister Zdrowia Izabeli Leszczyny, w którym zwraca się o pilne podjęcie prac legislacyjnych w zakresie spraw dotyczących reklamy aptek i ich działalności oraz informowania o usłucha i świadczeniach udzielonych przez farmaceutów, jako osoby wykonujące medyczny zawód zaufania publicznego.

NIA zwraca uwagę, że brak bezzwłocznych działań legislacyjnych spowoduje negatywne zmiany w funkcjonowaniu aptek ogólnodostępnych, które będą nieodwracalne.

Jako argumenty wskazujące na konieczność podjęcia prac, NIA podała:

  1. TSUE zakwestionował art. 94a ust. 1 Pr. farm., pomimo, że zakres zakazu z tego przepisu obejmował jedynie te przekazy, których jednoznacznym celem było zwiększenie sprzedaży oferowanych produktów w aptece – konieczne jest precyzyjne uregulowanie granicy pomiędzy reklamą a informacją o aptece i jej działalności.
  2. Uchwalenie przepisu wyżej wspomnianego przepisu, zakazującego reklamy aptek, stanowiło reakcję na występujące wówczas negatywne zjawiska na rynku farmaceutycznym.
  3. Zakaz reklamy miał na celu ochronę farmaceutów przed naciskami właścicieli aptek i punktów aptecznych – zagrożenie to jest nadal aktualne i realne, zwłaszacza w przypadku aptek należących do podmiotów niefarmaceutycznych, w tym sieciowych.
  4. Apteki kierują swoją reklamę do osób szczególnie podatnych na przekaz marketingowy, które jako tzw. wrażliwi konsumenci, wymagają szczególnej ochrony.
  5. Najważniejszym celem aptek ogólnodostępnych –pomimo że prowadzone są w ramach działalności gospodarczej – jest ochrona zdrowia publicznego. Brak jasnych ram prawnych dla reklamy, prowadzić będzie do komercjalizacji usług i świadczeń aptecznych, a tym samym do traktowania produktów leczniczych oraz usług jako zwykłych towarów u usług rynkowych.
  6. Nieunormowana reklama faworyzuje duże podmioty sieciowe kosztem aptek indywidualnych. Fakt ten zagraża konkurencji w sektorze farmaceutycznym oraz skutkować będzie ograniczeniem dostępności aptek w lokalnych społecznościach.
  7. Reklama skłania pacjentów do częstych i nieuzasadnionych zakupów leków.
  8. Reklama aptek skupia się zazwyczaj na promocjach, cenach i dostępności produktów. Fakt ten degraduje rolę farmaceuty jako profesjonalisty świadczącego usługi zdrowotne i sprowadza jego rolę do sprzedawcy towarów i usług.
  9. Zgodnie z zasadami etyki zawodowej, farmaceuta ma obowiązek kierować się dobrem pacjenta, a nie zyskiem finansowym wynikającym z reklamy.
  10. Reklama może prowadzić do konfliktu interesów między obowiązkami zawodowymi farmaceuty, a interesem ekonomicznym podmiotu prowadzącego aptekę, zwłaszcza w przypadku, gdy właściciel nie jest farmaceutą.
  11. Doświadczenia sprzed wejścia w życie art 94a ust 1. Prawa farmaceutycznego wskazują, że nieuregulowana reklama prowadziła do stosowania komunikatów nieprecyzyjnych i wprowadzających w błąd, takich jak “najtańsza apteka” czy “najlepsze leki”.
  12. Nieograniczony rozwój reklamy internetowej sprzyja koncentracji rynku w rękach dużych podmiotów sieciowych z dużych miast, marginalizując małe apteki, szczególnie w gminach wiejskich, gdzie pełnią one również funkcje społeczne i zdrowotne.
  13. Współczesne narzędzia, takie jak AI i media społecznościowej, pozwalają na nieprzejrzyste, spersonalizowane formy reklamy aptek, które mogą wpływać na decyzje zdrowotne pacjentów w sposób trudny do wychwycenia i oceniania przez instytucje publiczne.
  14. Brak ustawowych ram dla reklamy prowadzonej w internecie i przez AI uniemożliwia skuteczny nadzór nad tymi formami przekazu.
  15. Nieczytelność granicy między reklamą a informacją zdrowotną (np. przez posty sponsorowane, treści generowane przez AI, marketing influencerów) prowadzi do dezinformacji pacjentów i narusza zasadę przejrzystości w relacji pacjent – świadczeniodawca.

NIA opublikowała również drugi komunikat, w którym podkreśla, że farmaceuci mają prawo do wolności w podejmowaniu decyzji oraz sprzeciwu wobec zachowań sprzecznych z zawodowym powołaniem farmaceuty. Przypomina także, że działania naruszające samodzielność i niezależność zawodową farmaceutów, w tym wszelkie formy przymuszania do udziału w reklamie aptek lub promocji ich działalności, mogą stanowić podstawę do cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki na podstawie art. 103 ust. 2 pkt 10 ustawy – Prawo farmaceutyczne.

Farmaceuta, będąc osobiście odpowiedzialnym za wykonywaną pracę oraz posiadając wolność w wykonywaniu swojego zawodu zgodnie ze swoim sumieniem i aktualną wiedzą medyczną, kierując się zasadami etyki zawodowej, ma prawo i obowiązek odmówić wykonania czynności, które naruszają jego niezależność lub samodzielność zawodową, a także poinformować o każdej próbie takiego naruszenia odpowiednie organy, tj.:
1) właściwego wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego;
2) właściwą okręgową izbę aptekarską

źródło: NIA