Mapa potrzeb zdrowotnych Polaków – analiza raportu

Dokument ma na celu zidentyfikowanie najważniejszych potrzeb zdrowotnych społeczeństwa oraz wyzwań dla systemu opieki zdrowotnej, wskazanie rekomendowanych kierunków działań zarówno na poziomie kraju, jak i województw, a także zapewnienie racjonalnego i skoordynowanego wydatkowania środków publicznych.

Mapa potrzeb zdrowotnych jest podstawą do:

  • planowania inwestycji w ochronie zdrowia,
  • opracowywania planów transformacji ochrony zdrowia na poziomie krajowym i wojewódzkim,
  • a także uzyskiwania i wydatkowania funduszy unijnych.

Dokument obejmuje analizy demograficzne i epidemiologiczne, ocenę stanu zdrowia, wykorzystania zasobów (kadry, łóżka, sprzęt), problemy i wyzwania systemu, a także rekomendacje działań.

Ocena stanu zdrowia Polaków

Według raportu dotyczącego warunków życia w Europie w 2023 r. w obszarze zdrowia udział Polaków w wieku 16 i więcej lat deklarujących bardzo dobrą lub dobrą samoocenę w zakresie zdrowia wynosił 62,7% i był poniżej średniej dla 27 krajów UE (67,9%). W podziale na poziom wykształcenia najmniejszy udział osób deklarujących bardzo dobrą lub dobrą samoocenę w zakresie zdrowia dotyczył osób z brakiem lub podstawowym wykształceniem (43,2%). Najwyższy udział osób deklarujących bardzo dobrą lub dobrą samoocenę w zakresie zdrowia dotyczył osób z wyższym wykształceniem (78,6%) i był zbliżony do średniej dla 27 krajów UE (79,6%).

W 2023 r. odsetek osób w wieku 16 i więcej lat deklarujących niezaspokojone potrzeby w zakresie badań lekarskich wynosił 3,6% i był wyższy od średniej dla 27 krajów UE (2,4%). Najczęściej deklarowanymi powodami niezaspokojenia potrzeb w zakresie badań lekarskich w RP były kolejno: kolejki, brak czasu i koszty. Najrzadziej wskazywanym powodem niezaspokojonych potrzeb był czas dojazdu do lekarza. Regionami o najwyższym udziale osób deklarujących niezaspokojone potrzeby w zakresie badań lekarskich, które wynikały z kosztów, odległości oraz kolejek były: warszawski stołeczny (6,4%), kujawsko-pomorski (5,0%), dolnośląski (4,7%), wielkopolski (4,6%) oraz opolski (4,1%).

Wydatki na ochronę zdrowia

Nakłady na ochronę zdrowia w 2023 r. wynosiły około 184 mld zł, co stanowiło 7,05% PKB (PKB dla roku n-2). Między 2022 r. a 2023 r. nastąpił wzrost nakładów na ochronę zdrowia o 33 mld zł.

Szacowane wydatki prywatne na ochronę zdrowia wyniosły w 2023 r. 43,8 mld zł (1,3% PKB),
w tym bezpośrednie wydatki gospodarstw domowych wynosiły 38,6 mld (1,1% PKB).

Najważniejsze wnioski z raportu

Główne wyzwania:

System stoi przed licznymi wyzwaniami wymagającymi pilnych i skoordynowanych działań. Istotną przeszkodą w reformach są zaszłości historyczne (struktura właścicielska szpitali, istniejąca infrastruktura, konstrukcja koszyka świadczeń i ich wycena).

Trwa proces starzenia się społeczeństwa. Do 2060 r. udział osób powyżej 65. roku życia wzrośnie do ok. 33% (z obecnych ok. 21%). Liczba ludności może spaść poniżej 31 mln. Niski współczynnik dzietności i ujemny przyrost naturalny pogłębiają te procesy. To wyzwanie dla finansowania systemów zabezpieczenia społecznego i opieki zdrowotnej.

Największe problemy zdrowotne:

  • choroby układu krążenia i nowotwory: nadciśnienie, choroba niedokrwienna serca, udary, nowotwory płuc, jelita grubego, piersi (kobiety) i prostaty (mężczyźni),
  • wzrost liczby osób z chorobami przewlekłymi, neurodegeneracyjnymi (Alzheimer, demencja),
  • coraz więcej uchyleń od szczepień i w efekcie ryzyko wzrostu chorób zakaźnych (np. odry, krztuśca).

Kadry medyczne – jak wygląda sytuacja?

Liczba lekarzy ogółem rośnie dzięki większej liczbie studentów, ale mogą pojawić się niedobory w konkretnych specjalizacjach i regionach. Poprawia się sytuacja pielęgniarek – więcej studentów pielęgniarstwa, mniejsza luka pokoleniowa.

Opieka długoterminowa i paliatywna pilnie potrzebna

Już w 2030 r. ponad 22% populacji będzie w wieku 65+. Konieczne są zmiany w systemie opieki długoterminowej.

Równy dostęp do sprzętu

Polska ma potencjał do wykonywania większej liczby badań diagnostycznych przy istniejącej infrastrukturze. Wyzwaniem jest racjonalne lokowanie nowych inwestycji w sprzęt, aby ograniczać nierówności w dostępie do świadczeń.

Określono priorytetowe kierunki działań

POZ

Obecnie POZ głównie zajmuje się pacjentami już chorymi. Potrzeba jednak:

  • silniejszego nacisk na edukację zdrowotną, w tym zwłaszcza skierowaną do mężczyzn,
  • rozszerzenia kompetencji POZ (budżety powierzane na diagnostykę i opiekę koordynowaną),
  • koordynacji opieki nad pacjentami z chorobami przewlekłymi, aby odciążyć AOS.

AOS i leczenie szpitalne

AOS ma rosnące znaczenie – w latach 2020-2023 wzrost wydatków z 5,5% do 9,9% kosztów NFZ i wzrost liczby porad na mieszkańca o ~29%. Priorytetem jest wzmocnienie AOS i zmniejszenie niepotrzebnych hospitalizacji (część procedur można wykonać w trybie ambulatoryjnym lub jednodniowym).

Konieczne jest także profilowanie i koncentracja świadczeń w szpitalach, ograniczenie kontraktowania oddziałów poza podstawowym profilem szpitala.

Zdrowie psychiczne

Trwają reformy psychiatrii dorosłych (CZP) i dziecięco-młodzieżowej. System nie zmienia się równomiernie w całym kraju – CZP obejmują obecnie ok. 50% populacji. Szczególnie nierówny dostęp istnieje w psychiatrii dziecięcej (brak oddziałów dziennych w niektórych województwach). Konieczne jest dokończenie i pełna implementacja reform.

Najważniejsze rekomendacje:

Dla AOS:

  • Zwiększyć udział wizyt pierwszorazowych, aby poprawić dostęp do specjalistów i skrócić kolejki.
  • Lepiej koordynować opiekę POZ i AOS nad pacjentami z chorobami przewlekłymi, m.in. przez wprowadzenie EDM i narzędzi teleinformatycznych.
  • Wprowadzić mechanizmy finansowe, które zachęcą do wykonywania w AOS diagnostyki i zabiegów możliwych bez hospitalizacji.
  • Zapewnić w każdym powiecie dostęp do kluczowych poradni AOS, w tym: ginekologiczno-położniczych, chirurgicznych, pediatrycznych i kardiologicznych.
  • Zadbać o równy dostęp do diagnostyki i leczenia w ramach Krajowej Sieci Kardiologicznej (KSK) i Onkologicznej (KSO).
  • Rozwijać poradnie geriatryczne, kardiologiczne i onkologiczne, w tym teleporady — zwłaszcza w związku z procesami starzenia i chorobami cywilizacyjnymi.
  • Zintegrować AOS z profilaktyką w ramach programu „10 dla Serca” — poradnie kardiologiczne, diabetologiczne i dietetyczne mają edukować i monitorować pacjentów pod kątem nadciśnienia, otyłości, hipercholesterolemii, braku aktywności.
  • Zwiększyć dostęp do poradni w specjalizacjach o długim czasie oczekiwania i rosnącym popycie (np. urologia, okulistyka, diabetologia).
  • Dostosować sieć poradni AOS w województwach do lokalnych potrzeb demograficznych i zdrowotnych.
  • Wdrażać telemedycynę, zwłaszcza w regionach o niskiej gęstości zaludnienia.
  • Rozwijać systemy do obsługi list oczekujących, ułatwiać zapisy, wypisy i zachęcać pacjentów do odwoływania wizyt.
  • Zachęcać do sprawozdawczości także w sektorze prywatnym, aby lepiej monitorować cały system ochrony zdrowia.

Dla szpitali

  • Zwiększyć dostępność do badań diagnostycznych w AOS, przez np.: adekwatną wycenę świadczeń, wprowadzenie wskaźników jakości.
  • Zamieniać kilkudniowe hospitalizacje na jednodniowe, by skrócić pobyt pacjenta.
  • Przenosić leczenie onkologiczne do trybu ambulatoryjnego (programy lekowe, chemioterapia, radioterapia), zwiększając ich udział rok do roku.
  • Przenieść diagnostykę ze szpitali do AOS, zmniejszyć obłożenie łóżek, racjonalizować liczbę łóżek i przekształcać je w miejsca opieki długoterminowej.
  • Szpitale powiatowe mają rozwijać opiekę długoterminową, paliatywną i hospicyjną, wokół sieci SOR, by zapewnić równomierny dostęp w kraju.
  • Podnosić kompetencje personelu SOR w zakresie ratowania dzieci, m.in. przez obowiązkowe kursy w stanach nagłych.
  • Odciążyć SOR przez wzmocnienie POZ, AOS i NiŚOZ oraz edukację pacjentów, gdzie i kiedy zgłaszać się po pomoc (również w kontekście ZRM).
  • Obniżać wskaźnik rehospitalizacji w ciągu 30 dni od wypisu, zapewniając lepszą kompleksowość leczenia.
  • Utrzymywać cięcia cesarskie na poziomie uzasadnionym medycznie, ale zwiększać udział znieczuleń (zewnątrzoponowych/podpajęczynówkowych) w porodach naturalnych.
  • Ograniczać tworzenie nowych oddziałów wykraczających poza profil szpitali I i II poziomu, profilować szpitale zgodnie z potrzebami demograficznymi i epidemiologicznymi.
  • Kontynuować wdrażanie KSO (onkologia), w tym równy dostęp do świadczeń i tworzenie hosteli przyszpitalnych, by skrócić hospitalizacje.
  • Zapewniać równy dostęp do leczenia kardiologicznego w ramach KSK, utrzymywać i rozwijać ośrodki leczenia i rehabilitacji poudarowej.
  • Koncentrować leczenie chorób rzadkich i skomplikowanych w ośrodkach z odpowiednim zapleczem i doświadczeniem.
  • Wzmacniać jakość leczenia szpitalnego, m.in. przez: akredytacje z aktualizowanymi standardami, system zgłaszania zdarzeń niepożądanych (bez winy), większe uwzględnienie jakości w rozliczaniu świadczeń (płacenie za jakość).

Dla opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień

  • Zakończyć etap pilotażu i wdrożyć Centra Zdrowia Psychicznego (CZP) w całej Polsce, zapewniając równy dostęp do ośrodków referencyjnych wszystkich poziomów opieki dla dzieci i młodzieży.
  • Określić standardy leczenia dostosowane do stopnia nasilenia zaburzeń psychicznych, aby zapewnić właściwy dobór terapii.
  • Aktywnie wspierać kształcenie lekarzy specjalistów w psychiatrii dziecięcej i dorosłych, w celu zwiększenia dostępności profesjonalnej pomocy.
  • Wzmocnić współpracę między resortem zdrowia, edukacji i szkołami, aby skuteczniej docierać z pomocą psychologiczną do dzieci wymagających wsparcia.
  • Wprowadzić do programów edukacyjnych treści o zdrowiu psychicznym, by podnosić świadomość i promować profilaktykę wśród dzieci, młodzieży i nauczycieli.
  • Prowadzić cykliczne badania dobrostanu psychicznego dorosłych, dzieci i młodzieży, aby lepiej projektować programy zapobiegające zaburzeniom.
  • Poprawić sprawozdawczość dotycząca kolejek oczekujących, zwłaszcza w poradniach zdrowia psychicznego, tak aby dokładniej odzwierciedlała rzeczywiste czasy oczekiwania i rodzaje udzielanych świadczeń.

Dla rehabilitacji medycznej

  • Rehabilitacja powinna być dostępna dla pacjentów z chorobami, dla których jest to kluczowy element leczenia, zwłaszcza tych, którzy nie są odpowiednio objęci opieką.
  • Proces rehabilitacji należy dostosować do specyficznych wytycznych klinicznych dla poszczególnych chorób, aby wspierać powrót do sprawności i samodzielności. Wprowadzenie skali oceny niesprawności przed i po terapii pozwoli lepiej kwalifikować pacjentów i oceniać efekty leczenia.
  • Ze względu na długie kolejki, trzeba poprawić dostępność usług rehabilitacyjnych, szczególnie w fizjoterapii ambulatoryjnej, rehabilitacji dziennej, pulmonologicznej, neurologicznej i ogólnoustrojowej.
  • Konieczne jest wyrównywanie różnic między województwami w dostępie do rehabilitacji.
  • Edukacja pacjentów w zakresie samoopieki w domu jest ważnym, tanim elementem rehabilitacji.
  • Zaleca się rozwój telerehabilitacji — ćwiczeń nadzorowanych zdalnie przez fizjoterapeutę, co jest wygodne i zmniejsza ryzyko zakażeń.
  • Rehabilitacja powinna być integralna z programami zdrowotnymi, takimi jak NPChUK i NSO, szczególnie w zakresie chorób układu krążenia i nowotworów, aby podnieść jakość i dostępność opieki.
  • Szczególny nacisk kładzie się na rozwój rehabilitacji kardiologicznej, zapewnienie jej dostępności w całym kraju, w tym poprzez telerehabilitację, oraz ciągłość opieki po hospitalizacji, co poprawia rokowania i jakość życia pacjentów.

Dla opieki długoterminowej

  • System opieki zdrowotnej musi przygotować się na wzrost liczby osób potrzebujących wsparcia związany ze starzeniem się społeczeństwa.
  • Konieczne jest wyrównanie dostępu do opieki długoterminowej w województwach, szczególnie dla osób powyżej 65. roku życia, eliminując tzw. „białe plamy” – powiaty bez stacjonarnej opieki długoterminowej.
  • Należy kontynuować modernizację i wyposażanie placówek przekształcających oddziały szpitalne na potrzeby opieki pielęgnacyjnej i długoterminowej oraz podnosić kwalifikacje personelu.
  • Wzrastać powinien udział opieki domowej blisko miejsca zamieszkania, szczególnie w regionach z niskim obecnie jej poziomem.
  • Trzeba zwiększyć dostępność telemedycyny, teleopieki i e-zdrowia, zwłaszcza dla osób starszych i potrzebujących wsparcia.
  • Należy wspierać opiekunów nieformalnych poprzez edukację, wsparcie psychologiczne i poradnictwo, ponieważ odgrywają kluczową rolę w opiece nad osobami starszymi.
  • Planowanie rozwoju opieki długoterminowej powinno uwzględniać programy zdrowotne (NPChUK), aby lepiej dostosować świadczenia do potrzeb starzejącej się populacji i poprawić efektywność systemu.

Rekomednacje dla kadr medycznych

Ministerstwo Zdrowia podejmuje działania na rzecz wzmocnienia kadry medycznej, m.in. poprzez podwyżki wynagrodzeń, zwiększenie miejsc na kierunkach medycznych oraz usprawnienie kształcenia przed- i podyplomowego. Działania te powinny być kontynuowane.

Aby zapewnić odpowiednią liczbę personelu, planuje się:

  • wyznaczanie miejsc specjalizacyjnych z uwzględnieniem deficytowych regionów i potrzeb zdrowotnych,
  • zwiększenie liczby pielęgniarek, zwłaszcza w regionach deficytowych, oraz zachęcanie do powrotu do zawodu,
  • dostosowanie liczby miejsc na studiach medycznych do regionalnych potrzeb przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej jakości kształcenia.

Poprawa wydajności pracy kadry ma być osiągnięta poprzez:

  • przekazanie części obowiązków lekarzy innym pracownikom (pielęgniarkom, farmaceutom, asystentom),
  • rozwój systemu opieki farmaceutycznej,
  • wprowadzenie certyfikacji umiejętności niezależnej od tytułu specjalisty,
  • zapewnienie lekarzom nowoczesnych narzędzi (sprzęt, aplikacje, telemedycyna) ułatwiających diagnozę i współpracę.

Planowane jest także tworzenie zachęt do pracy w regionach z deficytem kadrowym.

źródło: OBWIESZCZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 30 czerwca 2025 r. w sprawie mapy potrzeb zdrowotnych