W związku z wątpliwościami dotyczącymi pobierania opłaty za wystawienie recepty
farmaceutycznej na refundowany produkt immunologiczny niezbędny do przeprowadzenia w aptece zalecanego szczepienia ochronnego, Naczelna Izba Aptekarska opublikowała swoje stanowisko w tej sprawie.
Od dnia 14 lutego br. farmaceuta może wystawić receptę farmaceutyczną na produkt immunologiczny niezbędny do przeprowadzania w aptece każdego zalecanego szczepienia ochronnego. Recepta ta może dotyczyć produktu immunologicznego objętego refundacją. Recepta ta może być wystawiona także dla osób posiadających uprawnienia dodatkowe.
W związku ze zmianami, które weszły w życie od 14 lutego 2025 r., Naczelna Izba Aptekarska zwróciła się do Ministra Zdrowia o podwyższenie wyceny świadczeń wymagających wystawienia recepty farmaceutycznej oraz o dokonanie zmiany Katalogu produktów rozliczeniowych poprzez wyodrębnienie dwóch osobnych grup świadczeń w zależności od tego, czy szczepienie wymaga wystawienia recepty przez farmaceutę, czy też realizowane jest na podstawie wcześniej wystawionej recepty.
Obecnie trzy szczepienia ochronne są finansowane ze środków publicznych:
1) szczepienie przeciw COVID-19 dla osób po ukończeniu 18. roku życia;
2) szczepienie przeciw GRYPIE dla osób po ukończeniu 65. roku życia;
3) szczepienie przeciw PNEUMOKOKOM osobom po ukończeniu 65. roku życia.
Ww. szczepienia ochronne finansowane są na podstawie umów na realizację zalecanych szczepień ochronnych w aptece zawieranych przez podmioty prowadzące apteki z Narodowym Funduszem Zdrowia.
Do 13 lutego 2025 r. farmaceuta mógł wystawić receptę farmaceutyczną na produkt immunologiczny, ale tylko na produkt niezbędny do przeprowadzania szczepienia ochronnego przeciw grypie, który nie podlegał refundacji.
Jak już wskazano, od 14 lutego 2025 r. recepta farmaceutyczna może dotyczyć wszystkich produktów immunologicznych niezbędnych do przeprowadzania w aptece zalecanych szczepień ochronnych, w tym:
1) zalecanych szczepień ochronnych finansowanych ze środków publicznych,
przewidzianych w umowach z NFZ, tj. szczepień przeciwko:
a) COVID-19 dla osób po ukończeniu 18. roku życia,
b) GRYPIE dla osób po ukończeniu 65. roku życia,
c) PNEUMOKOKOM dla osób po ukończeniu 65. roku życia;
2) zalecanych szczepień ochronnych niefinansowanych ze środków publicznych,
nieprzewidzianych w umowach z NFZ, tj. szczepień przeciwko:
a) GRYPIE i PNEUMOKOKOM dla osób w wieku, który nie jest objęty umowami
z NFZ, a więc dla osób, którym nie przysługują świadczenia zdrowotne określone
w tych umowach,
b) przeciwko innym chorobom niż COVID-19, GRYPIE i PNEUMOKOKOM.
Pomimo, że umowa z NFZ nie stanowi wprost, że wykonanie szczepień finansowanych ze środków publicznych, obejmuje wystawienie recepty farmaceutycznej na stosowany produkt immunologiczny, to Naczelna Izba Aptekarska uważa, że pobieranie przez apteki opłaty za wystawienie recept farmaceutycznych na refundowane produkty immunologiczne niezbędne do przeprowadzenia w aptece szczepień ochronnych finansowanych ze środków publicznych, przewidzianych w umowach z NFZ, łączy się z bardzo wysokim prawdopodobieństwem zakwestionowania takiej praktyki przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
W przypadku zalecanych szczepień ochronnych niefinansowanych ze środków publicznych, nieprzewidzianych w umowach z NFZ, nie ma jednoznacznych przepisów wyłączających prawo aptek do pobierania opłat za wystawienia recepty farmaceutycznej, w tym tej dotyczącej refundowanego produktu immunologicznego niezbędnego do przeprowadzenia w aptece zalecanego szczepienia ochronnego.
Zasadą jest, że w przypadku, gdy ubezpieczony wykona zalecane szczepienie ochronne
lub lekarskie badanie kwalifikacyjne:
1) u innego świadczeniodawcy niż świadczeniodawca, z którym Narodowy Fundusz
Zdrowia zawarł umowę o udzielanie tych świadczeń, lub
2) w aptece
ponosi koszty badania i przeprowadzenia szczepienia. Zastrzec należy, że chodzi o aptekę, która nie ma umowy z NFZ lub szczepienie ochronne nie jest objęte finansowaniem ze środków publicznych.
źródło: NIA