Ogólnopolski Związek Pracodawców Szpitali Powiatowych podkreśla, że nie zgadza się na sytuację, w której świadczenia kluczowe dla funkcjonowania szpitali powiatowych zostają opłacone jedynie w 50-70 proc. wartości, podczas gdy inne placówki otrzymują pełne finansowanie. NFZ odpowiada.
– Nie możemy zaakceptować faktu, że NFZ planuje zapłacić jedynie część wartości za około 100 rodzajów świadczeń, które zostały już wykonane. Jest to ewidentna próba przerzucenia kosztów leczenia pacjentów na już i tak zadłużone oraz chronicznie niedofinansowane szpitale powiatowe – podkreśla zarząd Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych.
Chodzi o komunikat z 3 marca opublikowany przez NFZ. Przedstawiono w nim szczegóły dotyczące płatności za nadwykonania z 2024 r. Więcej na ten temat w linku poniżej:
https://hcp-news.pl/wpisy-tematyczne/biznes-i-finanse/jak-nfz-rozliczy-nadwykonania-z-2024-roku/
W odpowiedzi na zarzuty Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych NFZ zamieścił kolejny komunikat:
“W komunikacie z 3 marca 2025 r. jednoznacznie podkreśliliśmy, że stosujemy jednolite zasady rozliczania nadwykonań w świadczeniach nielimitowanych i limitowanych, udzielonych w 2024 r. Przypominamy, że proces rozliczania nadwykonań za ubiegły rok cały czas trwa.
Część nadwykonań w świadczeniach nielimitowanych i limitowanych z 2024 r. rozliczyliśmy jeszcze z planu finansowego NFZ na 2024 r. Warto podkreślić, że w przypadku nadwykonań w świadczeniach limitowanych, były one finansowane także po cenie nominalnej i niższej niż nominalna. Czyli dokładnie tak, jak przedstawiliśmy to w komunikacie z 3 marca 2025 r
Pozostałe do rozliczenia nadwykonania za 2024 r. zostaną sfinansowane z budżetu NFZ na 2025 r., według tych samych reguł, opisanych w komunikacie z 3 marca 2025 r.
Do tej pory podpisaliśmy już ponad 32 tys. aneksów do umów, umów o sfinansowanie świadczeń ponadlimitowych lub ugód z placówkami medycznymi, w tym z dużym udziałem szpitali, które dotyczyły płatności za nadwykonania z 2024 r.
Jesteśmy zobowiązani do kierowania się zasadą równego traktowania placówek medycznych, która wynika wprost z przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Dlatego zachowujemy spójność w finansowaniu nadwykonań, niezależnie czy rozliczamy je z planu NFZ na 2024, czy na 2025 r.
Kryteria, które wpłynęły na wybór świadczeń limitowanych do płatności po cenie nominalnej lub niższej, dotyczyły pilności i niezbędności wykonania tych świadczeń oraz sposobu ich rozliczania w latach ubiegłych. To, kto jest organem tworzącym szpital, w żadnym stopniu nie decydowało o poziomie finansowania nadwykonań w świadczeniach limitowanych z 2024 r.
Prezes NFZ uruchomił już rezerwę ogólną i przeznaczył ponad 1,7 mld zł na koszty świadczeń zdrowotnych w planie na 2025 r., po to, aby rozliczyć nadwykonania nielimitowane oraz leki w programach lekowych i w chemioterapii z 2024 r. Środki te niezwłocznie trafią do Oddziałów Wojewódzkich NFZ, a w dalszym kroku do placówek medycznych.”
źródło: NFZ, rynekzdrowia.pl